مواصفات العروسة المثالية في مصر

طويلة بس أقصر منه، رفيعة بس كيرڤي، وكيرڤي بس مش تخينة. شعرها أصفر وناعم و طويل بس قصير شوية وبني وكيرلي. عينيها واسعة بس مش بني عادي، لازم تبقى خضراء أو زرقاء وممكن عسلي بس بتخفيض في المهر.

طبعا لازم تبقى بنت ناس جدا وغنية ومتدلعة وهانم، بس تقبل تعيش معاه على قد الحال. وتكون متدينة ومحجبة ومتغطية، بس صاروخ وقنبلة وهيفاء وأنجيلينا وسكارليت في بعض.

تكون خجولة ورقيقة وضعيفة ومبتعرفش تعمل حاجة من غيره، بس في نفس الوقت مستقلة وغفير وقوية ومعتمدة على نفسها علشان متقرفوش.

ولازم سنها يبقى مناسب طبعا: لا نفس سنه ولا أكبر منه علشان ما تبقاش عجوزة أصل الستات بتعجز بدري، ولا أصغر منه علشان متبقاش عيلة أصل البنات دماغها فاضية.

وياريت تكون بتشتغل وبتجيب فلوس، بشرط تحسسه إنه راجل البيت وهو اللي بيصرف.

وتكون مثقفة ومطلعة وبتقرأ وعقلها مشغول بحاجات أهم من شغل البيت ومشاكل الشغالة، بس في نفس الوقت متفرغة لشغل البيت والعيال والطبيخ والشغالة.

عايزة تخلف نص دستة، بشرط تفضل مانيكان روسية بترقص باليه بحيرة البجع كل يوم الصبح عالريق.

تكون بتعرف تطبخ وترقص وتسوق وتغني وتنضف البيت وترسم وتلمع وتعزف بيانو وتكوي وتربي عيال وكمان تدلع الزوج طبعا.

تكون بتحب تخدم أهله، بس تبعد عن أهلها علشان مش عايز وجع دماغ من القرايب. ويا ريت تكون اجتماعية ومتكلمة علشان تشرفه في وسط معارفه، بس من غير ما تظهر قوي وتغطي عليه وتحرجه. ويا ريت يبقى ملهاش أصحاب إلا هو علشان هو كفاية عليها، وفي نفس الوقت شاغلة نفسها عنه علشان مبيحبش الزن والخنقة.

لازم طبعا تكون بتعرف تلبس شيك جدا بحيث الناس يغمن عليهم أول ما يشوفوها، بس ضروري لبسها يكون مش ملفت علشان محدش يعاكسها. وتكون مدبرة ومبتصرفش كتير على الشوبنج علشان الحاجة غالية، بس دايما تفاجئه بحاجات جديدة علشان مبيحبش الملل والروتين.

مهم تكون بتحب البلايستيشن والكورة واهتمامات الرجالة علشان تشاركه فيها، بس في نفس الوقت أنثى ودلوعة ومش راجل يعني، وكمان مبتعرفش تفكر زي الرجالة علشان متقفشوش لما يحب يلعب بديله. مهم كمان تكون بتحب اهتمامات الستات وبمبي وباربي، بس في نفس الوقت متكلموش عن اهتماماتها ولا تاخد رأيه فيها ولا تطلب منه يشاركها علشان هو مش ست يعني.

ولازم تعمل له كل اللي كانت الوالدة بتعملهوله، بس متعاملوش كإنه عيل صغير كإنها أمه.

بتاكل بالشوكة والسكينة وتقفل بقها وهي بتاكل وتتصرف شيك زي البرنسيسة، بس تبتسم لما يتكرع في وشها ويلغوص في الحلة عادي. وتكون شيف خمس نجوم وهوايتها المحشي والفشة والكرشة، بس مبتقفش كتير في المطبخ ولا تبقى ريحتها بصل أو زفارة في أي لحظة في اليوم.

وأساسي طبعا تلبس هوت شورت وتحط مكياچ وهي بتطبخ كل يوم زي الأفلام الأمريكاني، أومال هو الجواز عملوه ليه؟

مش عارفة ليه الجواز صعب والناس مبتتجوزش؟ ??

x

‎قد يُعجبك أيضاً

قنا في عيد الصحه الثالث