أرشيف يوم: الأحد 13 ديسمبر 2020AD

إنقاذ سيدة بعد إنفجار رحمها وعمل قيصرية ناجحة لطفل كامل النمو مع إصلاح للرحم.

كتب فتحي الكنزي

إستكمالا للدور الرائد الذي تقوم به مستشفى قنا العام في تقديم الخدمه الصحيه لكافه ربوع المحافظه بطاقم طبي من أطباء مستشفى قنا العام بقيادة الدكتور محمد الديب.

تكمن الفريق الطبي المكون من طاقم أطباء النساء و التوليد بقيادة د. محمود عبد الرحيم داود أستشاري و رئيس قسم النساء والتوليد بمستشفى قنا العام ، د.عبدالعزيزطايع أخصائي أمراض النساء والتوليد د. هيثم وشاحى أخصائى النساء والتوليد ، د.محمد فراج طبيب . م أمراض النساء والتوليد، د .حسن مبارك أستشارى التخدير،
من إنقاذ مريضه حضرت إلى المستشفى بألام ولادة مع أنفجار فى الرحم ، تم عمل أستكشاف بالبطن لها فى غضون ٥ دقائق وأجريت عملية قيصرية لجنين حى كامل النمو ، مع الحفاظ على الرحم وأصلاحة فى طبقاته التشريحيه.

وبمتابعة مباشره من الدكتور محمد الديب مدير المستشفى أستقرت حالة السيدة داخل قسم النسا والتوليد بمستشفى قنا .

العلاج باالبخار

منقول من ا.د. يسرى عقل
استاذ الامراض الصدرية في القصر العينى

ملاحظاتي على الموجة الحالية من واقع شغلي
شديدة الأنتشار
شديدة العدوى
غالبا تؤثر على كل أفراد البيت ( حجم عائلى )
تؤثر على كل الأعمار
تتأثر الرئة في أحيان كثيرة منذ اليوم الأول حتى في الشباب
لدي أطفال من عمر ست شهور
حالات الجهاز الهضمي بدأت تقل وأزدادت حالات الرئة وهي الأخطر
الحالات متوسطة الشدة والشديدة أخذة في الزيادة
واضح أننا سنمر بشتاء شديد القسوة
ربنا يحفظ الجميع
الماسك (الكمامة) – التباعد – غسيل الأيدي والابتعاد عن الاماكن المغلقة قدر الأمكان
رسالة مهمة للجميع *

الماء الساخن الذي تشربه مفيد لحلقك. لكن فيروس كورونا هذا مخفي خلف الجيوب الأنفية للأنف لمدة 3 إلى 4 أيام. الماء الساخن الذي نشربه لا يصل إلى هناك. بعد 4 إلى 5 أيام ، يصل هذا الفيروس المختبئ خلف الجيوب الأنفية إلى رئتيك. ثم تجد صعوبة في التنفس.
لهذا السبب من المهم جدًا تناول البخار الذي يصل إلى الجزء الخلفي من الجيوب الأنفية. عليك أن تقتل هذا الفيروس في الأنف بالبخار.
عند 50 درجة مئوية ، يصبح هذا الفيروس معطلاً ، أي مشلول. عند 60 درجة مئوية يصبح هذا الفيروس ضعيفًا جدًا بحيث يمكن لأي جهاز مناعة بشري محاربته. عند 70 درجة مئوية يموت هذا الفيروس تماما.
هذا ما يفعله البخار. كل قسم الصحة العامة يعرف هذا. لكن الجميع يريد الاستفادة من هذا الوباء. لذا فهم لا يشاركون هذه المعلومات علانية.
يجب على من يبقى في المنزل أن يأخذ البخار مرة واحدة في اليوم. إذا ذهبت إلى السوق لشراء الخضار ، خذها مرتين في اليوم. يجب على أي شخص يلتقي ببعض الأشخاص أو يذهب إلى المكتب أن يأخذ البخار 3 مرات في اليوم.

  • أسبوع Steam *
    وفقًا للأطباء ، يمكن قتل Covid -19 عن طريق استنشاق البخار من الأنف والفم ، مما يقضي على فيروس كورونا. إذا بدأ كل الناس حملة بخارية لمدة أسبوع ، سينتهي الوباء قريبًا. إذن هنا اقتراح:
  • ابدأ العملية لمدة أسبوع على الأقل 8 أيام في الصباح والمساء ، لمدة 5 دقائق فقط في كل مرة ، لاستنشاق البخار. إذا تبنى الجميع هذه الممارسة لمدة أسبوع ، فسيتم محو Covid-19 القاتل.
    هذه الممارسة ليس لها أي آثار جانبية أيضًا.
    لذا يرجى إرسال هذه الرسالة إلى جميع أقاربك وأصدقائك وجيرانك ، حتى نتمكن جميعًا من قتل فيروس كورونا معًا والعيش والسير بحرية في هذا العالم الجميل. *شكرا جزيلا* نرحب بك لإرسال هذا إلى مجموعاتك / أصدقائك المعروفين.
    ???

《 التخلّي و التحلّي و التجلّي 》

السير في طريق الله معناه أن يبدأ الإنسان بالتوبة ، و ما معني التوبة؟! معناها أن ينخلع من المعاصي و أن يعاهد نفسه علي أن يترك المعاصي و أن يعطل ملك السيئات ، أي يجعل ملك السيئات لا يكتب عليه شيئاً
و هذا الإنخلاع له درجات :
أولها انخلاع من المعصية ، المعصية هي التي يقول عنها الشرع إن هذا حرام فالإنسان قرر مع نفسه ألا يفعل هذا الحرام.

هناك توبة أخري و هي :
الإنخلاع من كل ما يشغل البال أو القلب عن الله من ولد و من المال و من حب للأكوان و للسلطة و للجاه و للشهوات
فالإنسان هنا لم يرتكب حراماً لكي يتوب منه فهو قد تركه لكنه الآن يتوب من شيء آخر يتوب من الانشغال عن الله!! و كأن الإنشغال عن الله – و هو أمر يقع فيه جل البشر – معصية ، لا .. هو ليس معصية لكن كأنه معصية!! و هو لعلو همته يعتبره في حقه معصية فيُخلي قلبه من شواغل الدنيا و مشاغلها “يخلّي قلبه” هذه كلمة وقف عندها السادة الصوفية كثيراً وقفوا عند التخلية من كل قبيح.

و يأتي بعدها معني آخر و هو أن :
“يحلّي قلبه” بكل صحيح وهذه هي التحلية.
إذن فهناك مرحلتان و هما :
“التخلية و التحلية”
فالتخلية تفريغ القلب من الشواغل و المشاغل. و التحلية هي تجميل القلب بهذه الصفات العالية من التوكل و من الحب في الله و من الاعتماد علي الله و من الثقة بما في يد الله إلخ…
أي التخلي عن كل فاني و التحلي بالباقي سبحانه

و السالك إلي الله لا يزال إلي الآن في المرحلة الأولي من الطريق و من التوبة فإنه خلّي قلبه من القبيح و حلي قلبه بالصحيح لكن تأتي توبة أخري بعد ذلك في مرحلة ثانية يتشوق فيها قلب هذا التقي النقي الذي خلي قلبه من الشواغل و المشاغل و خلي نفسه و جوارحه من المعصية و التعلق بكل ما هو فاني ثم خلي قلبه من الشوائب ثم حلي قلبه بتلك المعاني الفائقة الرائقة و هو في كل ذلك يريد من الله أن يتجلّي عليه.

و هذا التجلي يأتي بعد التخلي و التحلي فما معني التجلي؟ معناه- كما قالت السادة الصوفية : التخلق بأخلاق الله : فالله تعالى رحيم فلابد من أن نكون رحماء والله تعالى رؤوف فلابد من أن نكون كذلك و الله تعالى غفور فلابد أن نكون متسامحين نغفر للآخرين و يصبح الإنسان في رضا عن الله عنده تسليم تام بقدر الله.

و صل اللهم و سلم و زد و أنعم و بارك على الحبيب المصطفى و آله و صحبه أجمعين ?

وحشتينى يا امه

بقلم د. جاهين صديق

انت فين يا أمى ….
كنت جاى من البلد … بعد ما قضيت العيد هناك …
ولقيت رجليا واخدانى ” زى عادتها ” علي بيتك … علشان اعيد عليكى .
وقفت قدام الباب … لقيت الشقة ضلمة … قلت اكيد نمتى بدرى زى عادتك وتقومى بعد ساعتين لقيام الليل .
كنتى واحشانى … فضلت اخبط على الباب … لغاية ما طلت عليا اختى فاطمة من الدور اللى فوق .. قالتى لى مفيش حد عندك فى البيت .
ساعتها افتكرت انك سبتى البيت بعد ما زهقتى من القعدة وحدك … ورحتى تقعدى عند اخواتك وامك وحبايبك جنب “سيدى عبد الرحيم القناوى” … انا عارف ان الحتة اللى هناك ” ونسة” .
طب ما روحتيش ليه تقعدى فى البلد جنب ” غيداء ” بدل ما تسيبيها وحديها .. طب دى مش حبيبتك برضو … براحتك يا امه … عموما المكان اللى ترتاحى فيه اقعدى فيه.
وادينى جيتك فى بيتك الجديد … اول مرة اعيد عليكى بعيد عن بيتك … اللى من ساعة ما وعيت على الدنيا .. وانا شايفك فيه وما كنتيش راضية تسيبيه … حتى لما كنت بااخدك معايا شهر ولا اتنين “عندى فى بيتى ” … بتكونى مش مرتاحة وعاوزة ترجعى بيتك .

يا امه …. انت سامعانى ولا نايمة … ولا ما تفرقش … ما انت طول عمرك شايفانى وسامعانى حتى وانتى نايمة … انا بالذات ” من دون اخواتى ” .. عمرى ما حسيت ان عينك نزلت من عليا حتى وانا بعيد عنك … دايما حاسس بيكى معايا … شامم ريحتك حواليا … حتى وانا برة مصر .

عاملة ايه يا امه …. مرتاحة … ماشاء الله عليكى … طب والله احلويتى .. وباين على وشك انك مرتاحة … ما انتى تعبتى كتير يا امه … طول عمرك زى النسمة … خفيفة على اللى حواليكى … مع انك كنتى شايلة همومنا كلنا … لكن عمر الابتسامة ما فارقت شفايفك .

سامحينى يا امه … انا طولت غيابى عنك المرة دى … لكن هانت … والله هانت … قريب قوى ح اجيلك … واقعد جنبك على طول … علشان انا كمان نعبت زيك … عاوز ارجع اقعد معاكى على طول زى زمان …. عاوز ارتاح … عاوز اسند راسى فى حجرك … واحكيلك وتحكيلى زى زمان .. ولما ااجى ح احكيلك على كل اللى حصل فى البيت من ساعة ما سيبتيه …. وبعدين ننام .
خلاص يا امه … هانت … وكلها ” سواد الليل ” ونصحى … نصحى سوا … عاوز اكون جنبك لما نصحى .
كلنا عارفين ان معاكى دعوة ” للثرايا الكبيرة ” … وح تدخلى من الباب الكبير ” ان شاء الله ” … بس امانة عليكى يا امه تاخدينا معاكى …. كلنا عارفين انه بيحبك … وح يدخل معاكى اللى انت عاوزاه … اوعى تسيبينا يا امه … ايدك ف ايدينا … خدينا كلنا فى ايدك … انا واخواتى كلهم من فاطمة لغاية محمد … احنا وعيالنا وستاتنا … اوعى تسيبينا يا امه … ح نتوه فى الزحمة … وياعالم ح يسمحولنا بالدخول ولا لا … وان دخلنا … ح ندخل من انهو باب … وح نتوه من بعض يا امه …. انا عارف انك مش ح ترضى تدخلى وحدك … ربنا ما يفرقنا ابدا ابدا.

انا ماشى يا امه … ح اروح اشوف العيال … لكن اكيد جاى لك قريب … قريب خالص يا امه .
فى امان الله يا امى …. فى امان الله ………..



يا شاقة القلب ….. ومسافرة
خدتني الغربة من حضنك …. سنين كافرة
نسيت نفسي.. انا آسف

قالولي الغربة بتعلم …دروس وحياة
وان الغربة يا مايا …. دي طوق ونجاة
أتاريها حزام ناسف .. أنا آسف

ميعادنا يا مّة في الآخرة
وهي الدنيا إيه يا مايا
حقة …. مناهتة …. ومعافرة
خلاص … خلينا للآخرة

فى امان الله يا امى